Tengkorak Berkaitan Skull and Bones di Yale dijual



Sebuah tengkorak manusia yang nampaknya sudah berubah menjadi kotak undian dari misteriSkull and Bones iaitu kumpulan rahsia di University of Yale akan dibawa ke blok pelelongan.
Christie menganggarkan bahawa tengkorak itu akan dijual dengan harga $10,000 hingga $20,000 apabila ia dilelong pada 22 Jan nanti. Rumah lelong telah bersetuju untuk merahsiakan nama penjual tersebut. Pada hari Isnin, hanya diberitahu bahawa orang itu hanya seorang pengumpul barangan seni Eropah.
Tengkorak dilengkapi dengan penutup berengsel dan dipercayai telah digunakan ketika pengundian pada pertemuan terkenal kumpulan itu. Rumah lelong itu juga berkata mungkin ianya telah dipaparkan di markas tomblike kumpulan itu di kampus Yale di New Haven, Conn, pada akhir 1800-an.
Skull and Bones, sebuah kumpulan elit yang ditubuhkan pada tahun 1832, telah menjaga ketat nama-nama anggota dan kegiatannya sejak awal 1970-an. Sebelum waktu itu, kumpulan tersebut menerbitkan senarai tahunan.
Ahli-ahli yang diketahui umum, yang dikenali sebagai Bonesmen, termasuk Presiden William Howard Taft, kedua-dua presiden Bush, Senator Massachusetts John Kerry, pengusaha dan diplomat Averell Harriman, penerbit Henry Luce dan penulis dan komentator William F. Buckley Jr
Tengkorak itu dipercayai telah dimiliki oleh Edward T. Owen, yang lulus dari Yale tahun 1872 dan menjadi profesor Bahasa Perancis dan linguistik di University of Wisconsin. Kata THOR yang terukir di tengkorak, mungkin nama panggilan yang diberikan kepada Owen atau ahli kumpulan lain.
Tengkorak itu dijual dengan buku hitam, bertuliskan nama Owen, tahun 1872 dan nombor 322, merujuk kepada permulaan tahun kumpulan itu dan kematian orator Demosthenes pada 322 SM. Ia mengandungi nama-nama dan foto-foto sekitar 50 Bonesmen, termasuk Taft, yang menjadi presiden ke-27 Amerika Syarikat; Morrison Remick Waite, yang menjadi Ketua Mahkamah Agung AS pada tahun 1874; dan William Maxwell Evarts, yang menjawat sebagai menteri dalam negeri AS dan jaksa agung AS.
Skull and Bones menjemput 15 orang senior Yale untuk menyertainya setiap tahun. Bonesmen bersumpah merahsiakan tentang kumpulan dan ritual aneh yang dilakukan, termasuklah upacara permulaan seperti mengakui rahsia pengalaman seksual masing-masing dan mencium tengkorak.
Pada hari Selasa, rahsia kumpulan itu tetap utuh. Usaha untuk menghubungi ahli kumpulan atau wakil daripada lengan bisnesnya, Russell Trust Association, melalui jurucakap Yale tidak berjaya. Sekolah Ivy League, yang tidak bergabung dengan kumpulan itu, tidak kembali menelefon wartawan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 
©2008 MASTER EZ Por MASTER EZ